دفتر توسعه آموزش
(Educational Development Office: EDO)
طی چند دهه اخیر توسعه آموزش پزشکی از اولویت ها و ضروریات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده است. شورای کشوری توسعه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در حوزه وزارت ، مراکز و شوراهای توسعه آموزش پزشکی در دانشگاه ها و بالاخره دفاتر توسعه آموزش در دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی دست اندر کار عمده آن هستند.د فتر توسعه آموزش به عنوان بازوی اجرایی EDC دانشگاهها و به عنوان زیرمجموعه ای از معاونت آموزشی در دانشکده ها تشکیل گردیده و در راستای اهداف کلی توسعه آموزش و بر اساس نیازهای تخصصی هر دانشکده، مشغول فعالیت می باشند. EDO دانشکده پزشکی زنجان نیز به عنوان مرکز برنامه ریزی آموزشی دانشکده وظیفه نظارت و ارزیابی فرآیندهای آموزشی، برنامه ریزی و همچنین اجرای برنامه هایی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش و پویا نمودن عملکرد آن در راستای سیاست های EDC دانشگاه و وزارت متبوع را بر عهده گرفته است. تشکیل جلسات مستمر، تشخیص و بررسی نیازهای آموزشی و راهکارهای ممکن، افزایش فعالیتهای پژوهش در آموزش و دانش پژوهی آوزشی و همچنین ارزیابی و نظارت بر فرایندهای آموزشی تخصصی پزشکی از اهداف این مرکز است .
دفتر توسعه آموزش به عنوان مرکز برنامه ریزی آموزشی دانشکده، مسئولیت نظارت و ارزیابی فرآیندهای آموزشی و برنامه ریزی و اجرای برنامه هایی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش و پویا نمودن عملکرد آن در راستای سیاست های مرکز مطالعات و توسعه آموزش EDC، معاونت آموزشی دانشکده و دانشگاه و وزارت متبوع را داشته و عمدتا به امر بهبود کیفی آموزش، برنامه ریزی آموزشی و درسی، آموزش اساتید، ارزشیابی و آموزش مداوم می پردازد.
شرح وظایف دفتر توسعه آموزش در دانشکده:
وظایف کلی و ارتباطات سازمانی
- طراحی و تدوین ساختار سازمانی عملیاتی مورد نیاز برای تحقق شرح وظایف و پیشنهاد تعداد و مشخصات اعضای هیات علمی همکار و کارشناسان تمام وقت به معاون آموزشی دانشکده
- تعریف و راه اندازی واحدهای عملیاتی مرتبط با شرح وظایف )مانند آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو،ارزشیابی و سایر(
- تدوین برنامه عملیاتی منطبق بر شرح وظایف مصوب و ارائه آن برای تصویب در شورای آموزشیدانشکده به صورت سالانه
- تدوین شیوه نامه تعامل، همکاری و ارتباطات دفتر با مرکز مهارتهای بالینی دانشکده
- شرکت مسئول دفتر در جلسات شورای آموزشی دانشکده با حق رای به عنوان عضو دائم
- شرکت مسئول دفتر در جلسات شورای پژوهشی دانشکده )به صورت ترجیحی(
- ارائه گزارش عملکرد به معاونت آموزشی دانشکده به صورت دوره ای
- ارائه گزارش عملکرد به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه به صورت دوره ای
این مجموعه شرح وظایف در دوبخش، 18 ماده و یک تبصره در آبان ماه 1402 در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازنگری، تدوین و تصویب شده و از زمان ابلاغ لازم الاجرا است.