بسمه تعالی
الف : تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی زنجان
در سال تحصیلی ۱۳۶۶-۱۳۶۵شمسی دانشکدۀ پرستاری زنجان افتتاح شد. با توجه به این که جناب آقای مهدوی یکی از بازرگانان وخیّرین محترم زنجان که در کشورهای حاشیۀ خلیج فارس به تجارت اشتغال داشتند، هزینه و مسئولیت احداث بنای دانشکدۀ پزشکی زنجان را پذیرفتند، آقایان دکتر جمشید وفا متخصص چشم پزشکی، دکتر هادی کوهساری متخصص اطفال و دکتر زارع ریئس وقت سازمان بهداری استان زنجان توانستند مجوز تأسیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان را در سال ۱۳۶۶ در یافت کنند و دانشکدۀ پزشکی زنجان در سال تحصیلی ۱۳۶۷- ۱۳۶۶ در ساختمان یکی از فروشگاهای بزرگ متعلق به وزارت بازرگانی در میدان استقلال این شهر شروع به کار کرد. ساختمان دانشکدۀ پزشکی با زیر بنای دوازده هزار متر مربع طی سه سال از سال ۱۳۶۶ تا سال ۱۳۶۹ با هزینۀ مرحوم حاج آقا مهدوی و با همت و مدیریت خواهرزادۀ ایشان جناب آقای رضا قائمی در شهرک کارمندان زنجان ساخته و تکمیل و در اوایل سال ۱۳۷۰ دانشکدۀ پزشکی به این محل انتقال یافت. در همین سالها علاوه بر دانشکدۀ پرستار ومامائی که قبلاً تاسیس شده بود، دانشکدۀ پیراپزشکی نیز تأسیس شد که بعدها دانشکدۀ اخیر به دانشکدۀ پیراپزشکی و بهداشت ارتقاء یافت. در سال۱۳۷۱دانشکدۀ پرستاری ابهر، درسال ۱۳۸۵ دانشکدۀ داروسازی و در سال ۱۳۸۷ دانشکدۀ دندانپزشکی تأسیس شد. از سال ۱۳۸۴ به بعد این دانشگاه اقدام به اخذ دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته های انگل شناسی، بیوشیمی، فیزیولوژی، ژنتیک، بیوتکنولوژی پزشکی و علوم تشریح و از سال ۱۳۹۰ به بعد هم مبادرت به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در رشته های انگل شناسی و بیوتکنولوژی نمود. سال ۱۳۹۲ نیز دانشگاه علوم پزشکی زنجان موفق شد تا به گروه دانشگاههای تیپ یک ارتقاء یابد.
ب:تاریخچه گروه علوم تشریح
بخش آناتومی در سال ۱۳۶۶ مانند سایر بخش های علوم پایه دانشکدۀ پزشکی در همان محل ساختمان (فروشگاه) متعلق به وزارت
بازرگانی شروع به کار کرد و یکی از سالن ها به عنوان سالن تشریح تجهیز شد.
آقای حسین برزگر گنجی،کارشناس ارشد آناتومی که در سال ۱۳۷۰ موفق به اخذ دکترای علوم تشریح شدند، از بدو شروع به کار دانشکدۀ پزشکی در راه اندازی، تدریس و ادارۀ بخش آناتومی شرکت داشتند.
برنامه استراتژیک دپارتمان آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان
برنامه و اهداف کوتاه مدت
آموزش اساسی و دروس علوم تشریح پزشکی به عنوان یکی از دروس پایه و بنیادی برای رشته های مختلف پزشکی به نحوی که دانشجویان دکترای حرفه ای و کارشناسی، پس از ورود به دوره بالینی و دانشجویان کارشناسی ارشدپس از فارغ التحصیلی با ساختار آناتومیک و هیستولوژیک و امبریولوژی به خوبی آشنا باشند
- پایبندی به اخلاق حرفه ای، اخلاق گرایی، انسجام و هماهنگی درون سازمانی
- عدالت محوری در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی
- مسئولیت پذیری و پاسخگویی در قبال دانشجویان
- اعتبار بخشی داخل گروهی و رسیدن به اهداف متعالی آموزشی و پژهشی
- استفاده از شیوه های نوین آموزش علوم پایه و بالینی در ارتقای سطح علمی دانشجویان
- استفاده از ابزارهای کمک آموزشی پیشرفته الکترونیکی در امر آموزش
- ارتقاء سطح کمی و کیفی آموزش کارآمد در دروس علوم تشریح
- برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی
- ارتقاء رتبه و موقعیت آموزشی- پژوهشی گروه
اهداف بلند مدت
- افزایش تجهیزات و امکانات تحقیقاتی متناسب با توانمندیهای اعضای هیات علمی
- افزایش سطح کمی و کیفی مقالات در نشریات معتبر علمی و پژوهشی ملی و بین المللی
- تربیت نیروی انسانی در جهت تأمین، حفظ و ارتقاء دانش
- برقراری ارتباط بین گروه پایه و علوم پایه
- ترویج اهدا جسد
- حضور در عرصه بینالمللی ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی
- همترازی گروه آناتومی با گروه های مشابه در دانشگاه های برتر کشور
- تامین و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد شامل اعضای هیات علمی، کارشناسان پژوهشی و نیروهای پشتیبانی برای دست یابی به اهداف و رسالت های آموزشی و پژوهشی گروه علوم تشریح.
- افزایش تعداد دانشجوی کارشناسی ارشد و ارتقاء کیفیت آموزشی و پژوهشی
- برقراری ارتباط با دانشگاههای خارج از کشور