معرفی:
واحد ارزیابی و ارزشیابی از مجموعههای مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی بر آن است تا با استفاده از شیوههای نوین، ابزارها، فرمها و نرم افزارهای ارزشیابی، در راستای سنجش تواناییهای آموزشی اعضای هیات علمی و ارتقاء توانمندیهای تدریس آنان اقدام نموده و با انجام طرحهای تحقیقاتی در زمینه ارزشیابی و استفاده از نتایج تحقیقات در بهبود کیفیت آموزش گام بردارد.
رسالت و دیدگاه:
رسالت کلی واحد ارزشیابی شامل نظارت و بررسی فعالیتهای آموزشی اساتید محترم از طریق ارزشیابی توسط فراگیران، همتایان، خودارزیابی، مدیران گروههای آموزشی و روسای دانشکدهها در جهت بهبود و توسعه کیفیت آموزش میباشد.
اهداف کلی
بهبود و توسعه کیفی آموزش
بهبود و توسعه کیفی آموزش
اهداف جزیی
۱- توسعه روشهای نوین سنجش و ارزشیابی اساتید
۲- بهبود روند ارزشیابی مدرسین
۳- ارائه بازخورد به اعضاء هیئت علمی و مسئولین دانشگاه
فعالیتها
- طراحی انواع فرمهای ارزشیابی اساتید مطابق با آئین نامه وزارت بهداشت و درمان
- تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از فرمهای ارزشیابی اساتید
- ارائه بازخورد لازم به اساتید و مسئولین زیربط
- تهیه نرم افزار و وسایل کامپیوتری لازم جهت تجزیه و تحلیل دادههای ارزشیابی
-ترجمه، تدوین و تالیف در موضوعات سنجش، ارزیابی و اعتباربخشی
- راه اندازی نرم افزار ارزیابی درونی و بهره برداری از آن در گروههای داوطلب اجرای طرح
-اجرای ارزیابی بیرونی در گروههای آموزشی با همکاری وزارتخانه متبوع
سیستمی که مرکز برای ارزشیابی اعضای هیأت علمی بکار میگیرد به سه بخش عمده تقسیم میگردد:
- طراحی انواع فرمهای ارزشیابی اساتید مطابق با آئین نامه وزارت بهداشت و درمان
- تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از فرمهای ارزشیابی اساتید
- ارائه بازخورد لازم به اساتید و مسئولین زیربط
- تهیه نرم افزار و وسایل کامپیوتری لازم جهت تجزیه و تحلیل دادههای ارزشیابی
-ترجمه، تدوین و تالیف در موضوعات سنجش، ارزیابی و اعتباربخشی
- راه اندازی نرم افزار ارزیابی درونی و بهره برداری از آن در گروههای داوطلب اجرای طرح
-اجرای ارزیابی بیرونی در گروههای آموزشی با همکاری وزارتخانه متبوع
سیستمی که مرکز برای ارزشیابی اعضای هیأت علمی بکار میگیرد به سه بخش عمده تقسیم میگردد:
الف) ارزشیابی اعضای هیأت علمی توسط فراگیران (شامل: دانشجویان، کارآموزان، کارورزان و دستیاران)
ب) ازرشیابی اعضای هیأت علمی توسط مدیریت (شامل: مدیر گروه، رئیس و معاون آموزشی دانشکده، معاون آموزشی مراکز آموزشی درمانی )
پ) ارزشیابی اعضای هیأت علمی توسط همتایان
ب) ازرشیابی اعضای هیأت علمی توسط مدیریت (شامل: مدیر گروه، رئیس و معاون آموزشی دانشکده، معاون آموزشی مراکز آموزشی درمانی )
پ) ارزشیابی اعضای هیأت علمی توسط همتایان
ت) خودارزیابی
ارزشیابی اعضای هیأت علمی توسط فراگیران نیز خود به دو قسمت عمده تقسیم میگردد:
۱) ارزشیابی اعضای هیأت علمی علوم پایه
۲ ) ارزشیابی اعضای هیأت علمی بالینی
از ابتدای سالتحصیلی ۹۰-۸۹ ارزشیابی اساتید به صورت الکترونیکی و با استفاده از نرم افزار ارزشیابی تحت وب (سما) انجام میشود. این سیستم ارزشیابی محیطی کاملاً مبتنی بر وب است که کلیه امور ارزیابی استاد از جمله: طراحی فرمهای متنوع، تعریف دورههای ارزشیابی، ارائه فرمها به دانشجویان به تفکیک دانشکدهها و مراکز آموزشی- درمانی، دروس عملی یا نظری، کاراموزی و کارورزی، ارائه گزارشات و کارنامه اساتید و... توسط این سیستم مدیریت میشود. علاوه بر قابلیتهای فوق، این سیستم دارای مزیت دیگری نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه میباشد و آن اینکه به دلیل یکپارچه بودن با سیستم مدیریت آموزش سما علاوه بر جلوگیری از ورود مجدد اطلاعات و صرفه جویی در هزینه های مرتبط، با لغو مجوز انتخاب واحد و یا دیگر محدودیتهای آموزشی (در صورت درخواست دانشگاه) برای دانشجویانی که در نظرسنجی شرکت نکردهاند، درصد شرکت دانشجویان را در ارزشیابی اساتید تا حد قابل توجهی افزایش میدهد .
ارزشیابی اعضای هیأت علمی توسط فراگیران نیز خود به دو قسمت عمده تقسیم میگردد:
۱) ارزشیابی اعضای هیأت علمی علوم پایه
۲ ) ارزشیابی اعضای هیأت علمی بالینی
از ابتدای سالتحصیلی ۹۰-۸۹ ارزشیابی اساتید به صورت الکترونیکی و با استفاده از نرم افزار ارزشیابی تحت وب (سما) انجام میشود. این سیستم ارزشیابی محیطی کاملاً مبتنی بر وب است که کلیه امور ارزیابی استاد از جمله: طراحی فرمهای متنوع، تعریف دورههای ارزشیابی، ارائه فرمها به دانشجویان به تفکیک دانشکدهها و مراکز آموزشی- درمانی، دروس عملی یا نظری، کاراموزی و کارورزی، ارائه گزارشات و کارنامه اساتید و... توسط این سیستم مدیریت میشود. علاوه بر قابلیتهای فوق، این سیستم دارای مزیت دیگری نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه میباشد و آن اینکه به دلیل یکپارچه بودن با سیستم مدیریت آموزش سما علاوه بر جلوگیری از ورود مجدد اطلاعات و صرفه جویی در هزینه های مرتبط، با لغو مجوز انتخاب واحد و یا دیگر محدودیتهای آموزشی (در صورت درخواست دانشگاه) برای دانشجویانی که در نظرسنجی شرکت نکردهاند، درصد شرکت دانشجویان را در ارزشیابی اساتید تا حد قابل توجهی افزایش میدهد .